Bookstanova radionica književne kritike: Mašta i istina su čudni virusi koji vole nova staništa

Bookstanova radionica književne kritike/
Voditelj ovogodišnje radionice je novinar i dramaturg Mirza Skenderagić, jedan od rijetkih redovnih teatarskih i filmskih kritičara u regionu, zastupljen kroz nekoliko autorskih radio i TV-emisija te rubrika na portalima. Dobitnik je stipendije "Karim Zaimović". Jedini je dvostruki dobitnik Heartefactove nagrade za najbolji regionalni savremeni i angažovani dramski tekst i to za drame "Probudi me kad završi" i "Baci je Putine i budi precizan", dok je njegov komad "A drveće smo sanjali" uvršten među najboljih pet. Autor je višestruko nagrađivanog filma "Ja mogu da govorim", a osvajač je i nagrade "Nino Ćatić" za najbolju radiodramu "Molitva za smrt".
Tema ovogodišnje radionice je "Gledati čitanjem, čitati gledanjem: Književna kritika kroz druge umjetničke medije".
- Svijet u kojem živimo je u potpunosti postao vizuelan, pa čak i više od toga, on je danas otišao i iza vizuelnosti jer je sliku ili prizor u potpunosti "oslobodio" racionalnog i logičkog. Ta slika je preuzela primat od riječi i glasa, i mašta više ne igra nikakvu ulogu u oblikovanju svijeta, u ostvarivanju snova, u traganju za istinom. Sve ukazuje na to da je budućnost svijeta već kreirana i preostalo je još jedino da se pokaže, bez promišljanja, bez pitanja, bez spoznaje. Svedeni na nekoliko informativnih redaka, skrivenih ispod naslova koji vode samo do nove slike, istinski čitatelji su prinuđeni da prihvate vijesti bez provjere, odričući se svoje uloge u oblikovanju sadašnjosti i budućnosti. Htjeli to priznati ili ne, svijetom trenutno upravlja jedna nova vrsta − čitači naslova. Proces je, dakle, u potpunosti obrnut u svim spoznajnim sferama pa i u obrazovanju novih generacija koje su već naviknute na kratki video doživljaj, pa se i samo čitanje zamijenilo gledanjem kako bi se društvo još više ubrzalo na putu konačne propasti.
Međutim, mašta i istina su čudni virusi koji vole nova staništa, čiste i potentne umove koji se otimaju tijelima kojima već odavno upravljaju drugi virusi razvijeni u bolesti 21. stoljeća. U ime novih generacija čitatelja, potrebno je još jednom preispitati odnos čitanja gledanjem ili gledanja čitanjem, a time i provjeriti položaj književne kritike kroz vizuelne umjetnosti i tendencije njihovih kritika. Da li prvo gledati određenu predstavu, film ili TV seriju, pa se onda vratiti na književno djelo na osnovu kojeg su ta nova djela nastala, ili krenuti od originala − važna su pitanja u aktualnom trenutku bjesomučnih adaptacija, dramatizacija i ekranizacija koje gotovo da od književnosti preuzimaju izvornu postojanost. Ipak, da li je ovaj odnos nužno toksičan ili se iz njega trenutno može izvući ono najzdravije? Da li postoji nešto novo što recimo predstava, film ili TV serija mogu otkriti o samom romanu, otvoriti neke nove prostore promišljanja koji bi ga još više približili čitatelju, a gledatelja natjerali da mu se naposljetku vrati? Kako u ovome vrtlogu pozicionirati književnu kritiku? Da li je pisati bez utjecaja novih umjetničkih verzija, bez činjenice da one postoje? To bi možda bilo mudro, ali pomalo i kukavički, zar ne?, kazao je Mirza Skenderagić, voditelj 10. Bookstanove radionice književne kritike.
Aplikacije je do 16. 5. potrebno poslati na e-mail adresu [email protected] i trebaju sadržavati prijavnicu, biografiju i dva autorska rada iz oblasti književne kritike, esejistike, znanstvene publicistike, a u obzir dolaze i stručni i naučni radovi, te književne i/ili novinarske kolumne. Nakon pregledanih aplikacija, ubrzo nakon posljednjeg roka za prijavu, odabrani kandidati će eventualno biti pozvani na online intervju s koordinatorima radionica nakon kojih će se obaviti finalna selekcija. Stipendija je namijenjena studentima/cama i književno-umjetničkim kritičarima/kama koji/e aktivno govore engleski jezik, pišu na bosanskom, crnogorskom, hrvatskom ili srpskom jeziku, te imaju od 21 do 30 godina. Učesnici/e koji su sudjelovali na prethodnim radionicama imaju ponovno pravo prijave.
Zadaci za kandidate koji prođu selekciju bit će podijeljeni u tri segmenta:
- prva faza je pisanje teksta koji se treba dostaviti do 20. 6, a zadatak će biti naveden u pozivnom pismu;
- druga faza podrazumijevat će zadatke koji se tiču praćenja događaja festivala; navedeni tekstovi bit će objavljeni na društvenim mrežama i web-stranicama Buybooka i Bookstana, te odabranim web-stranicama medijskih partnera;
- treća faza je pohađanje predavanja i radionica s uglednim predavačima u vrijeme trajanja programa.
Pored voditelja radionice, odabrani polaznici/e će imati priliku slušati i druge predavače/ice i goste/gošće festivala.
Stipendija pokriva troškove radionice, smještaja u hostelu, hranu u dogovorenim restoranima, te troškove puta. Molimo sve zainteresirane da pročitaju pravilnik učešća koji se nalazi u dokumentu s prijavnim obrascem.
Stručni žiri će odabrati 20 polaznika/ca programa kojima će po realizaciji zadatka biti dodijeljena priznanja, a najboljima i nagrade.