Građani bojkotuju, trgovci šute, a vlade entiteta zaključavanjem cijena kupuju mir: Hoće li ga biti?

Bojkot trgovina druga sedmica/*neovlašteno Snimanje Ne Objavljute Ime*

Sarajlije se i nisu pretjerano suzdržavale od kupovine

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

U Bosni i Hercegovini je danas počeo dvodnevni bojkot trgovina zbog visokih cijena, a građani su pozvani da se suzdrže od bilo kakve kupovine. Iako svi podržavaju, kažu da sljedeći korak mora biti bojkot određenog trgovinskog lanca na jedno vrijeme, pa drugog. Iz Facebook grupe “Bojkot BiH”, koja stoji iza akcije, najavljeno je da se bojkot nastavlja do ispunjenja zahtjeva i smanjenja cijena.

Građani su generalno pozvani da racionaliziraju potrošnju ostalim danima i da kupuju samo nužne namirnice.

- Podržavam, dio sam te akcije, međutim, mislim da ovo neće biti dovoljno da obuzdamo cijene ako ne bude nekih drugih sistemskih rješenja, rekao nam je Sarajlija Fait Špago.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Potrošački bijes

- Naravno da su cijene visoke i mislim da bismo svi trebali da bojkotujemo kupovinu, za naše dobro, jer ovo je katastrofa. Jedno mlijeko da košta tri i po marke, to nije normalno, s obzirom kakve su nam plate, rekla nam je razočarana Alma.

- Mi, stari penzioneri, bojkotujemo non-stop, jer nemamo dovoljno para da sve kupimo. Znači, bojkot je uvijek, rekao nam je Anđelo Laso i dodao kako bi bilo dobro “da se narod pridržava toga, svi mi, ne samo penzioneri, radnici...”

Kako kažu analitičari, ali i sami građani, i prvi je bojkot dao rezultate, jer se počelo nešto događati. U Republici Srpskoj su pokrenuli, kako su naveli, rigorozne kontrole trgovačkih marži, a u Federaciji BiH usvojen je i Nacrt zakona o kontroli cijena, te najavljen dogovor sa trgovcima i sindikatima o smanjivanju i zamrzavanju cijena artikala.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Podržimo one koji su uz nas, a ne one koji nas pljačkaju, poručuju iz Alternative Crne Gore, misleći na male trgovine

Kada je riječ o dvodnevnom bojkotu, pitanje je da li će on biti istog intenziteta kao i krajem januara, međutim, u svakom slučaju se šalje određena poruka, a to je nezadovoljstvo potrošača koje je usmjereno na visoke cijene. Kako raditi dugoročno na tome, fokusirati taj potrošački bijes u vezi s visokim cijenama? Možda bi najbolje bilo utvrditi zašto nema konkurencije, odnosno zašto nema ponuđača sa nižim cijenama. Odgovor na to pitanje podrazumijeva da ćemo uvidjeti da vlasti, odnosno država, nerijetko čuvaju pozicije određenih trgovaca ili kroz svoje mjere koje su štetne, uglavnom manje štete prave velikim igračima nego malim trgovcima. A to, ustvari, narušava opštu konkurenciju, rekao nam je ekonomista i federalni poslanik Admir Čavalić.

Dodao je da je potrošački bojkot sasvim legitiman na tržištu, kao ekonomski fenomen, ekonomska aktivnost.

- Uostalom, to imamo svakodnevno, kada svaki pojedinačni potrošač na određeni način bojkotuje neku kompaniju, brend, pa i zemlju porijekla, na način da ne konzumira i kupuje, smatra Čavalić.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Mjere koje donose vlade oba entiteta ne odgovaraju na ključno pitanje kako ojačati kupovnu moć stanovništva. Zaključavanje cijena je kupovina mira, smatraju ekonomisti.

Iz Udruženja potrošača kažu da je svaka akcija uspješna. Građani treba da pokažu odgovornost prema sebi.

- Sve dok potrošači ne pokažu svoje zahtjeve, dok ne istaknu potrebe, sigurno da ćemo biti poligon za različite lobije, trgovačke, farmaceutske... Dakle, mi potrošači u BiH moramo biti minimalno ravnopravni u svim oblastima, u oblastima trgovine, zdravstva, obrazovanja, bankarstva, a trenutno to nismo ni blizu. Naravno da zbog toga ispaštamo. Sve dok ne pokažemo svoju snagu i zahtjeve, nastavit će se iskorištavanje naših resursa, para. I s obzirom na to da je trgovina zasnovana na osnovu ponude i potražnje, potražnja u ovom slučaju mora izostati, a onda će ponuda morati biti u skladu sa zahtjevima potrošača, kažu ekonomisti.

Podaci iz poreznih uprava FBiH i RS-a izazvali su sumnju ne samo kod organizatora bojkota nego i građana, budući da su i građani i mediji izvještavali o značajno praznijim trgovinama i trgovačkim centrima. Ekonomski stručnjaci objasnili su da podaci koji su objavljeni, ipak, ne nude pravi prikaz stanja.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

“Ti podaci su potpuno irelevantni, jer uključuju mnoge transakcije koje uopće nisu svakodnevna prodaja. Znači, ako su kompanije kupovale aute za vozni park, i to je evidentirano kao trgovina, a to nema veze s bojkotom”, naglašava ekonomista Igor Gavran.

Bojkot trgovina druga sedmica/Damir Deljo

Građani BiH daju podršku bojkotu, ali i kupuju/Oslobođenje

Organizatori bojkota u BiH su putem Facebook grupe “Bojkot.ba” pozvali građane na “paralelni bojkot električne energije”. Naveli su kako veliki broj članova njihove grupe smatra da je cijena električne energije visoka.

“Pozivam sve članove da se pridruže bojkotu koji se odvija paralelno sa bojkotom velikih trgovačkih lanaca. Gasimo televizore, sijalice, punjače i sve aparate koji nisu nužni i čije isključenje smanjuje potrošnju električne energije”, naveli su.

A za to vrijeme vlasnici trgovačkih lanaca šute. Trgovinski lanci koji posluju u BiH godišnje prihoduju skoro četiri milijarde eura. Ne reaguju na bojkot i najavljene mjere entitetskih vlada.

Nastavak vijesti ispod promo sadržaja

Kap u moru

Isti dan u susjednoj Hrvatskoj organizovan je treći bojkot kupovine u radnjama trgovačkih lanaca. Josip Kelemen iz Udruge “Halo, inspektore” kazao je za HRT da je posljednjih sedmica zabilježeno značajno smanjenje potrošnje, čak 80 miliona eura manje u samo 14 dana. Dodao je da su građani počeli racionalnije trošiti i prestali kupovati impulsivno.

- Nakon završetka trenutnog bojkota odlučit će se o daljnjim koracima. Potrošači aktivno sudjeluju u kreiranju akcija i razmatra se nekoliko novih inicijativa. Imamo nekoliko ideja i razmatramo ih zajedno s potrošačima. Vidjet ćemo kakav će biti ishod općeg bojkota i kako će se odvijati bojkot pojedinih trgovačkih lanaca. No, jasno je da građani žele nastaviti borbu i pokazati da se ne slažu s nekontroliranim rastom cijena i inflacijom, rekao je Kelemen, te se osvrnuo na zamrzavanje cijena 70 proizvoda riječima da je to “tek kap u moru, jer postoji još tisuće proizvoda čije cijene nisu ograničene”.

Kolege iz Hrvatske razgovarale su sa građanima i zabilježile kako je dobar dio njih bio iznerviran činjenicom da su artikli “Plenkovićevog sniženja”, kojima je zamrznuta cijena, bili oglašeni na ulazima u trgovine, ali sa toliko sitnim fontom da ih je nemoguće pročitati. A saslušati najugroženiju grupu stanovništva - penzionere, odličan je način da se i premijer upozna s realnim potrebama građana.

Trenutno prosječna plata u BiH iznosi oko 1.200 maraka, dok je sindikalna potrošačka korpa duplo veća

- Je l’ ti čuješ šta su oni snizili? Bučine sjemenke i gumene bombone - ja ne znan jesu li potpuno odcijepljeni od realnosti? To je banda, to su obični banditi! I oni i trgovci, ma boli njih briga kako je nama, zaboli ih uvo! I ovi ljudi što danas kô fol neće u dućan, pa će sutra navalit kô​ hijene, eto, baš ćemo in tako pokazat. Strašno, požalila se jedna starija gospođa.

Inače, stanovnici Hrvatske ovog petka su bili pozvani na opšti bojkot svih oblika kupovine. Prema podacima stranice “Halo, inspektore” Hrvati su prethodne dvije sedmice potrošili 80.155.250,15 eura manje. Od subote, 8. februara, potrošači su pozvani na bojkot trgovina Konzuma.

Udruženje Alternativa Crna Gora pozvala je građane te zemlje da u petak i subotu ne kupuju ništa u megamarketima. Ekipa Vijesti je u Baru zabilježila da se trgovina u jednom od hipermarketa u tom gradu odvija kao i ostalim danima. Iz hipermarketa su Vijestima kazali da prethodnog petka bojkota nije ni bilo i da se sve odvijalo regularno. U Podgorici je bilo građana u trgovinama, a neki su u anketi rekli i da se neće odazvati bojkotu.

Dosta je pljačke

U Bijelom Polju građani su kolegama kazali da će bojkotovati trgovinu ova dva dana, nadajući se da će to dovesti do pada cijena. Iz Alternative Crna Gora su pozvali građane, ako moraju nabaviti osnovne namirnice, da ih kupuju u malim, lokalnim marketima.

Oni su naveli da cijene u crnogorskim megamarketima divljaju, a da povećanje plata ne dolazi do izražaja.

U Sloveniji traje sedmični bojkot određenih trgovačkih lanaca i proizvoda. Iz Udruženja potrošača Slovenije su upozorili građane da su u proteklom periodu neopravdano poskupjeli prvenstveno maslinovo ulje, maslac, mliječni proizvodi, određene vrste mesa i mesnih prerađevina, kao i hljeb.

Nakon bojkota velikih trgovinskih lanaca održanog u Srbiji u petak, 31. januara, Udruženje za zaštitu potrošača Efektiva pozvalo je građane na novi bojkot. Efektiva je uputila novi poziv potrošačima na novi bojkot pet velikih trgovinskih lanaca – Delhaize u sklopu kog posluju Maxi i Shop&Go, zatim Mercator, čiji su Idea i Roda, kao i DIS, Lidl i Univerexport.

Ideja je da se sprovede bojkot u trajanju od ponedjeljka, 10. februara do petka, 14. februara.

- Od prošlog bojkota 31. januara i nakon javnog poziva trgovcima da preduzmu konkretne korake s ciljem sniženja cena, čak se dogodilo da su pojedini bojkotovani trgovci povećali cene. To zahteva novi bunt potrošača, koji će biti pretočen u bojkot u trajanju od pet dana, poručuju iz Efektive.

Ako ni poslije novog bojkota ne bude konkretne reakcije, iz ovog udruženja upozoravaju da će, zajedno sa potrošačima, donijeti odluku o bojkotu pojedinačnih trgovaca na duži period, sve s ciljem da ih na taj način natjeraju da snize cijene.